החורף מתמהמה, אך הוא כבר מראה את אותותיו במזג האוויר, היובש, רוחות ולפעמים, אפילו רק העור מזכיר לנו – החורף מגיע!!!

מדוע אסטמה של העור לפעמים מחמירה בחורף?

חום של הקיץ ידוע כמחמיר את הפריחה וגורם להתלקחויות, אך מדוע אין הקלה כשמגיע הקור? מדוע ישנם כאלו שרק בחורף מתפרצת להם פריחה?

הסיבה להחמרה בעונת החורף יכולה לבא ממספר גורמים, נסקור כמה נקודות שיכולות להשפיע על העור בחורף ונציין טיפים ודרכים להתגבר עליהם. 

 

טיפים למתמודדים עם אטופיק דרמטיטיס

  1. טמפרטורה

כאשר אדם נכנס לבית חם ביום חורף קר, או להפך; השינוי הפתאומי בטמפרטורה יכול לתרום לתחושת גרד.

כדי למנוע את ההשפעה של חילופי מזג האוויר  על המתמודדים עם אטופיק דרמטיטיס, עלינו לנסות לשמור על טמפרטורת עור אחידה ככל האפשר:

  • לשמור בחדר טמפרטורה קבועה, נוחה (אך לא חמה מדי עד סביבות 20°).
  • עדיף להתכסות בכמה שכבות כותנה, משכבה שמיכה סינטטית עבה אחת.
  • להתרחק ממקור החום (רדיאטור, תנור חימום) – מייבש.
  • להימנע מלהסתובב בחוץ בעת רוחות עזות.
  • ותרו על אמבטיות חמות מאד –(שמיבשות את העור) והוסיפו שמן אמבט

 

2. לחות

אוויר יבש מאוד (לחות נמוכה)  מייבש את העור ומחריף את האסטמה של העור. גם אם מזג האוויר גשום, הלחות נוטה להישאר נמוכה בחורף. ככל שהטמפרטורה יורדת, כך גם לחות האוויר. מכיוון שקר בחוץ, אנשים נוטים לחמם בפנים, וזה גורם לאוויר להיות יבש  עוד יותר. במיוחד כשמחממים על ידי מזגן (כולנו יודעים על המים שנוטפים מצינור המזגן…).

  • מכשירי אדים מיועדים להחזיר לחות לאוויר. ויכולים לעזור, שימו לב לרמת הלחות בחדר שלא תעלה על 50% , עדיף להשתמש במכשיר אדים קרים.

(יש לשים לב שמכשיר האדים יהיה מחוטא מדי פעם ולא יהיה מקור להתרבות חיידקים)

3. קרם לחות

קרם לחות חיוני בכל עת של השנה למתמודדים עם אטופיק דרמטיטיס, אך בחורף בגלל היובש, יש למרוח אותם לעיתים תכופות יותר במיוחד לפני שיוצאים מחוץ לבית ביום קר. כדאי גם לנסות משחת לחות שומנית יותר ולא קרם בחודשי החורף.

  • הקפידו למרוח ולשמן את העור כל הזמן.
  • הידיים והפנים זקוקים להגנה נוספת מאחר והם חשופים לאוויר הקר והיבש, כדאי להגן על השפתיים בעזרת שפתון מתאים או וזלין.

4. שתית מים

שמירה מהתייבשות יכולה לסייע בשמירה על יובש העור של המתמודדים עם אסטמה של העור. 

  • שתו כשמונה כוסות מים ביום.. כוסות אלו יכולות לכלול כוסות תה, קפה, שוקולד חם, או משקה החורף החם החביב עליכם. אפשר לפרוס לימונים או פירות הדר אחרים להוסיף למים לקבלת טעם עדין.

5. ביגוד

במזג אוויר קר, משתמשים לעתים בכובעים, צעיפים וכפפות – שימו לב, הם עשויים להיות מצמר שעלול להגביר את הגרד. גם תפרים מחוספסים וחוטים רופפים יכולים לגרות את העור, פיג'מות מפליז – שעשויות מחומר סינטטי מגרות לעתים את העור ישירות או בעקיפין על ידי שגורמות לזיעה קלה שגם מגרה את העור. 

ילדים קטנים לעתים לובשים מעילים המגרים את אזור שורש כף היד והצוואר. 

  • שימו לב שביגוד החורף לא מגרה את העור.
  • עדיף ללבוש כמה שכבות של בגדי כותנה ולא שכבה אחת כבדה של בגדים סינטטיים או צמר. כך תוכלו טוב יותר להתאים את טמפרטורת הגוף לרמת החום הרצויה.

6. זיהום

Staphylococcus aureus – סטף זהוב הוא חיידק החי על עורנו ובאפנו. אצל אנשים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס חיידקים  אלו מפתחים בקלות מושבות וחודרים לתוך העור. 

זיהומים כאלו מתרחשים בתדירות גבוהה יותר בחורף, לא תמיד אפשר  למנוע הידבקות, אך:

  • זהירות ושטיפת הידיים לאחר התעטשות ושיעול, יסייעו להישמר מהידבקות.
  • במקרה של אדמומיות יתר או פצעים פתוחים יש לגשת להתייעצות עם רופא עור מומחה.

7. ויטמין D

נטילת תוספי ויטמין D בחורף עשויה להקל על ההתלקחויות. כך עולה ממחקר שנערך על ידי בית החולים הכללי במסצ'וסטס. המחקר בדק 100 תלמידי בית ספר ומצא כי הילדים שטופלו מדי יום בתוספי ויטמין D ראו ירידה בתסמיני האקזמה בחורף. כמובן שחשיפה מבוקרת לשמש יכולה לשמש כתחליף.

לא לכולם מחמירה הפריחה בחורף. עבור אלו הסובלים ביותר בחודשי הקיץ החמים יותר, החורף יכול להביא להקלה. עם מעט טיפול ושגרת טיפוח טובה, רובנו צריכים להיות מסוגלים לעבור את החורף!

איננו יכולים לשנות את מזג האוויר, אך אנו יכולים לנקוט בצעדים שיעזרו לעורנו לנצח בקרב החורף.

 

באתר העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס ואסטמה של העור תוכלו ללמוד על אופן הטיפול באטופיק דרמטיטיס, ועל ההתמודדות בתקופות של החמרה ותקופות של הקלה. בכל שאלה והתייעצות אתם מוזמנים לפנות אלינו בטל’ 08-9969970 ונציג/ה מצוות העמותה ישמח לסייע לכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *